Management considerations for the strategic direction of research in universities
DOI:
https://doi.org/10.15649/2346030X.2476Keywords:
Universities, research, strategic management, productivity, competitivenessAbstract
The objective was to develop managerial considerations on which to base the strategic direction of research in universities. It was a qualitative study, of bibliographic design, explanatory level and under the hermeneutic-dialectic method, developed on the basis of texts and background on the university academy. The results reveal that in the global context, there are still weaknesses in the management of research in universities, which determines the need for strategic direction. Management considerations point to the inexorable transposition of research, going from academic activity to missionary, productive and competitive strategy of the university.
References
F. Cardini, “Universidades de Europa. Raíces culturales del viejo mundo”, Madrid: Editorial Anaya, 1991.
D. Ribeiro, “La universidad necesaria”, México: Universidad Autónoma de México, 1982.
A. Ponce, “Educación y lucha de clases”, Buenos Aires: Editorial Cartago, 1974.
G. Ramos, “Los fundamentos filosóficos de la educación como reconsideración crítica de la filosofía de la educación”. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 36, n° 8, pp. 1-8, 2005. https://rieoei.org/RIE/article/view/2775
J. Gil, R. Domínguez, L. García, L. Mathison y J. Gándara, “La investigación universitaria como eje de la transferencia social del conocimiento”. Publicaciones en Ciencias y Tecnología, vol. 6, n° 1, pp. 41-52, 2012. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4125811
E. Ocampo, S. Jiménez y L. Palacios, “El investigador fragmentado: conflictos y tensiones derivados de la diversificación de su carga laboral”, Revista Iberoamericana de la Educación Superior, vol. 30, n° XI, pp. 41-56, 2020. https://www.ries.universia.unam.mx/index.php/ries/article/view/587
D. Martínez, “El trabajo sociocultural comunitario: misión de la educación superior”, Revista Iberoamericana de la Educación Superior, vol. 28, n° X, pp. 187-206, 2019. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722019000200187
Ley de Universidades, Caracas: Gaceta Oficial N° 1.429 Extraordinario de fecha 8 de septiembre de 1970, http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/comision_electoral/Normativa_legal/index.htm
P. Giuri, F. Munari, A. Scandura y L. Toschi, “The strategic orientation of universities in knowledge transfer activities”. Technological Forecasting and Social Change, vol. 138, n° 1, pp. 261-278, 2018. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0040162517304870
J. Golden y F. Carstensen, “Academic research productivity, department size and organization: Further results, comment”. Economics of Education Review, vol. 11, n° 2, pp. 153-160, 1992. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/027277579290005N
J. Carvajal, J. Núñez y C. Araque, “Importancia de la ética en la educación superior posmoderna: Una ocupación de Andrés Entrena Parra”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 8, n° 1, pp. 1-4, 2020. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1636
C. Araque, “Los retos del mundo globalizado, el docente investigador universitario y su práctica pedagógica”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, n° 2, pp.50-56, 2019. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1667
L. Becerra, R. Zárate y D. Rodríguez, “Gestión de la investigación Universitaria: un escenario académico para la apropiación social del conocimiento”. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, vol. 4, n° 2, pp. 215-226, 2015. https://www.researchgate.net/publication/335588980_Gestion_de_la_Investigacion_Universitaria_un_escenario_academico_para_la_apropiacion_social_del_conocimiento
G. Cuadrado, “Gestión del conocimiento en la universidad: cuestionario para la evaluación institucional”. Revista Iberoamericana de la Educación Superior, vol. 30, n° XI, pp. 201-218, 2020. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722020000100201&lng=es&nrm=iso
V. Guédez, “Aprender a emprender. De la gerencia del conocimiento a la ética de la sabiduría”, Caracas: Planeta Venezolana S.A., 2003.
H. Maturana y F. Varela, “De máquinas y seres vivos”, Santiago de Chile: Editorial Universitaria, 1973.
L. Pujol y M. Foutel, “Cultura, identidad e imagen organizacional: desarrollo de una metodología para su estudio en la Universidad”, Revista Iberoamericana de la Educación Superior, vol. 26, n° IX, pp. 64-86, 2018. https://www.redalyc.org/jatsRepo/2991/299158444004/index.html
A. Giddens, “La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración”, Buenos Aires: Amorrortu, 1984.
D. Madriz y A. Bravo, “Primero Yo, luego el método”, Táchira: Fondo Editorial de la Universidad Nacional Experimental del Táchira (FEUNET), 2018.
R. Abello y K. Pardo, “Modelos de investigación y desarrollo en instituciones de educación superior en Colombia: el caso de la universidad del Norte en la región Caribe de Colombia”. Revista Investigación & Desarrollo, vol. 22, n° 2, pp. 187-211, 2014. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26832007002
W. Suárez y J. Díaz, “Gestión de la investigación en la universidad pública venezolana”. TELOS, Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, vol. 16, número 1, pp. 135-153, 2014. https://biblat.unam.mx/es/revista/telos-revista-de-estudios-interdisciplinarios-en-ciencias-sociales/articulo/gestion-de-la-investigacion-en-la-universidad-publica-venezolana
A. Panda y R. Gupta, “Making academic research more relevant: A few suggestions”. IIMB Management Review, vol. 26, n° 3, pp. 156-169, 2014. https://www.researchgate.net/publication/264426654_Making_academic_research_more_relevant_A_few_suggestions
M. González, “El problema educativo colombiano”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 4, n° 2, pp. 63-67, 2016. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1738
G. Ritzer, “La globalización de la nada”, Madrid: Popular, 2007.
M. Gómez y M. García, “Factores influyentes de la gestión del conocimiento en el contexto de la investigación universitaria”. Revista Información, Cultura y Sociedad, vol. 33, n° 1, pp. 29-46, 2015. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/ICS/article/view/1892
G. Morgan, “Imágenes de la organización”, México: Alfaomega, 1998.
D. Katz y R. Kahn, “Psicología social de las organizaciones”, México: Trillas, 1979.
E. Rodríguez, “Los desafíos estratégicos para la gestión de la investigación universitaria en la sociedad del conocimiento”. Ingeniare, Revista chilena de ingeniería, vol. 25, n° 3, pp. 362-363, 2017. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-33052017000300362&lng=es&nrm=iso
D. Kember, “A reconceptualisation of the research into university academics' conceptions of teaching”. Learning and Instruction, vol. 7, n° 3, pp. 255-275, 1997. https://eric.ed.gov/?id=EJ551413
R. Uribe, “La educación desde las vertientes de la teoría crítica”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 5, número 1, pp. 45-48, 2017. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1723
J. Villalobos, “Una mirada a la gerencia de investigación y desarrollo desde 19 visiones”. Revista RECITIUTM, vol. 1, n° 1, pp. 1-24, 2015. http://recitiutm.iutm.edu.ve/index.php/recitiutm/article/view/Art1
J. Xu, Q. Hou, Ch. Niu, Y. Wang and Y. Xie, “Process optimization of the University-Industry-Research collaborative innovation from the perspective of knowledge management”. Cognitive Systems Research, vol. 52, n° 1, pp. 995-1003, 2018. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1389041718302687
G. Dess y T. Lumpkin, “Dirección estratégica”, México: McGraw-Hill Interamericana, 2003.
M. Godet, “De la anticipación a la acción. Manual de prospectiva y estrategia”, México: Alfaomega, 1995.
H. Mintzberg y J. Quinn, “El proceso estratégico”, México: Prentice Hall Hispanoamericana, 1984.
I. Chiavenato, “Planeación estratégica”, México: McGraw-Hill Interamericana, 2011.
S. Robbins, “Administración”, México: Pearson Educación, 2005.
P. Senge, “La quinta disciplina en la práctica”, Barcelona: Granica, 1999.
L. Bonilla, “Gerencia, investigación y universidad”, Caracas: Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América latina y el Caribe (IESALC), 2001.
M. Martínez, “Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales”, México: Trillas, 2008.
A. Strauss y J. Corbin, “Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada”, Antioquia: Universidad de Antioquia, 2012.
R. Hernández, C. Fernández y M. Baptista, “Metodología de la investigación”, México: McGraw-Hill, 2010.
J. Hurtado, “Metodología de la investigación holística”, Caracas: Fundación Sypal, 2000.
L. Fuenmayor, “Diferencias entre universidades privadas y oficiales venezolanas: algunos ajustes necesarios en el sector privado”. Revista Venezolana de Gerencia, vol. 8, n° 22, pp. 245-269, 2006. http://saber.ucv.ve/handle/123456789/17414
F. Vasen, “Las políticas científicas de las universidades nacionales argentinas en el sistema científico nacional”. Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. 46, número 1, pp. 9-32, 2013. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/85727
M. Kohtamäki, R. Rabetino y K. Möller, “Alliance capabilities: A systematic review and future research directions”. Industrial Marketing Management, vol. 68, n° 1, pp. 188-201, 2018. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0019850117307988
C. Gutiérrez, A. Rozo y A. Flórez, “Direccionamiento estratégico, una estrategia organizacional con alto impacto en el desarrollo laboral”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, n° 1, pp. 7-13, 2019. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1688
J. Royero, “Gestión de sistemas de investigación universitaria en América Latina”. Revista Iberoamericana de Educación, vol. 33, n° 1, pp. 1-20, 2003. https://rieoei.org/RIE/article/view/2944
O. Benavides, “Competencias y competitividad. Diseño para organizaciones latinoamericanas”, Bogotá: Ediciones McGRAW-HILL, 2002.
K. Patwardhan, B. Prasad, A. Aftab, V. Raghunath y S. Shriram, “Research orientation in Ayurveda educational institutions: Challenges and the way forward”. Journal of Ayurveda and Integrative Medicine, vol. 10, issue 1, pp. 45-49, 2019. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0975947618309653
M. Larrea, “La gestión del conocimiento y la universidad del futuro”. Revista FACES, vol. 17, n° 1, 21-34, 2008. http://servicio.bc.uc.edu.ve/faces/revista/vol27n1/art%202.pdf
A. Rozo, A. Flórez y C. Gutiérrez, “Liderazgo organizacional como elemento clave para la dirección estratégica”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, n° 2, pp. 62-67, 2019. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1669
R. Slater, “Rompiendo paradigmas. Lecciones de liderazgo y estrategias de transformación”, Bogotá: McGraw Hill, 1999.
R. Daigle y V. Arnold, “An analysis of the research productivity of AIS faculty”. International Journal of Accounting Information Systems, vol. 1, n° 2, pp. 106-122, 2000. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1467089500000075
G. Abramo, A. Ciriaco y G. Murgia, “The relationship among research productivity, research collaboration, and their determinants”. Journal of Informetrics, vol. 11, n° 4, pp. 1016-1030, 2017. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1751157717301475
L. Rovelli, “Expansión reciente de la política de priorización en la investigación científica de las universidades públicas de Argentina”. Revista Iberoamericana de la Educación Superior, vol. 22, n° VIII, pp. 103-121, 2017. https://www.researchgate.net/publication/333102171_Expansion_reciente_de_la_politica_de_priorizacion_en_la_investigacion_cientifica_de_las_universidades_publicas_en_Argentina
J. Parra, “La gestión eficaz en educación y su importancia en acción gerencial educativa de Colombia”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 5, n° 2, pp. 16-22, 2017. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1710
C. Rama, “Los sistemas de control de la calidad de la educación superior en América Latina en la III Reforma Universitaria”, en La Evaluación y la Acreditación de la Educación Superior en América Latina y El Caribe, La Habana, IESALC, pp. 277-285, 2004. https://www.academia.edu/5279329/Los_sistemas_de_control_de_la_calidad_de_la_educaci%C3%B3n_superior_en_Am%C3%A9rica_Latina_en_la_III_Reforma_universitaria
A. Lafuente, P. Zorrilla and J. Forcada, “A review of higher education image and reputation literature: Knowledge gaps and a research agenda”. European Research on Management and Business Economics, vol. 24, n° 1, pp. 8-16, 2018. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2444883417300360
R. Fábregas, A. Grau y S. Ruiz, “Desarrollo de un nuevo sistema de gestión de la investigación universitaria”. Revista Española de Documentación Científica, vol. 35, número 3, pp. 481-488, 2012. https://core.ac.uk/download/pdf/191078151.pdf
Z. Rangel, “La gerencia investigativa universitaria desde la perspectiva de las universidades y organismos de investigación venezolanos”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 4, n° 1, pp. 11-20, 2016. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1729
W. Mantilla, “La gestión de la investigación: diferenciaciones y relaciones”. Revista Hallazgos, vol. 7, n° 1, pp. 31-50, 2007. https://www.researchgate.net/publication/284093288_LA_GESTION_DE_LA_INVESTIGACION_DIFERENCIACIONES_Y_RELACIONES/fulltext/5672f40308ae1557cf493cb4/LA-GESTION-DE-LA-INVESTIGACION-DIFERENCIACIONES-Y-RELACIONES.pdf
A. Gollo, “La investigación. Necesidad vital”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 6, n° 1, pp. 1-1, 2018. https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/1700
J. Claverie, “La universidad como organización: tres enfoques para el análisis de sus problemas de gestión”. Revista Gestión y Gerencia, vol. 7, número 1, pp. 4-27, 2013. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/26354
F. Rodríguez y F. Colina, “La investigación desde la gestión del conocimiento en el contexto de las universidades nacionales experimentales”. Revista KOINONIA, vol. 1, n° 1, pp. 1-13, 2016. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7062642
Z. Bozu y F. Imbernon, “Creando comunidades de práctica y conocimiento en la Universidad: una experiencia de trabajo entre las universidades de lengua catalana”. Revista RUSC, Universities & Knowledge Society Journal, vol. 6, n° 1, pp. 1-10, 2009. https://rusc.uoc.edu/rusc/es/index.php/rusc/article/view/v6n1-bozu-imbernon/0.html
Z. Pereira, A. Montero, E. Caseres y J. Vásquez, “La generación del conocimiento a través de la gestión de la función investigativa: caso Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado”. RCieg, vol. 19, n° 1, pp. 42-58, 2015. http://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.19%20(42-58)%20Pereira%20y%20otros%20%20Enero-Marzo%202015_articulo_id168.pdf
J. Stoner y E. Freeman, “Administración”, México: Prentice Hall Hispanoamericana, 1996.
D. Rivera, “Aproximaciones conceptuales del aprendizaje organizacional”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, n° 1, pp. 7-25, 2019. https://redib.org/Record/oai_articulo1943731-aproximaciones-conceptuales-del-aprendizaje-organizacional
C. Flores, R. Palavecino y G. Montejano, “Capital intelectual en la investigación universitaria: su medición en la Secretaría de Ciencia y Tecnología de la UNCA”. Salta: Ponencia presentada en el XVII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación, 2015. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/45743
G. Silva, “Teorías del aprendizaje y la construcción de conocimiento como estrategia de desarrollo organizacional”. Aibi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, vol. 7, n° 1, pp. 4-19, 2019. https://www.researchgate.net/publication/336860683_Teorias_del_aprendizaje_y_la_construccion_de_conocimiento_como_estrategia_de_desarrollo_organizacional
S. González, “La cultura organizacional en la universidad pública venezolana. Caso: Universidad Nacional Experimental del Táchira UNET”, [Tesis de Doctorado], Caracas: Universidad Santa María, 2007.
F. Kast y J. Rosenzweig, “Administración en las organizaciones. Enfoque de sistemas y de contingencias”, México: McGraw-Hill Interamericana, 1988.
M. Porter, “Estrategia competitiva. Técnicas para el análisis de los sectores industriales y de la competencia”, México: Compañía Editorial Continental, 2000.
E. Granell, D. Garaguay y C. Malpica, “Éxito gerencial y cultura. Retos y oportunidades en Venezuela”, Caracas: IESA, C.A., 1997.
A. Goyo, C. Figueredo, E. Méndez, E. Chirinos y E. Rivero, “La gerencia de la educación universitaria, en la perspectiva de la transcomplejidad”. Orbis, Revista Científica Ciencias Humanas, vol. 8, n° 23, pp. 109-131, 2012. https://redib.org/Record/oai_articulo1162253-la-gerencia-de-la-educaci%C3%B3n-universitaria-en-la-perspectiva-de-la-transcomplejidad
C. Parra, “La universidad, institución social”, Revista Estudios sobre Educación, vol. 9, n° 1, pp. 145-165, 2005. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/8917/1/ND.PDF.
Published
How to Cite
Issue
Section
Altmetrics
Downloads
License
The journal offers open access under a Creative Commons Attibution License
This work is under license Creative Commons Attribution (CC BY 4.0).